Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, October 19, 2009

:: my hubby's skill ::

Untuk pengetahuan korang, incik suami saya ni mmg pandai bako lemang..tiap kali raya (aku pun xsure sejak raya tahun bile..nti i korek rahsia), tak kire la raya haji ke, raya pose ke, mmg muke dia la yg akan hitam, mata dia yg akan pedih, rambut dia la yg akan hangit dek kerana bako lemang nih..tapiiiiiiii...dia pandai takat bako shj..yg buat isi dalam buluh tu, mak nye la yg hebat..nk ngukur panjang lebar daun pisang tu, mmg bukan tugas dia..

Masa raya ritu aku berpeluang le tgk deme satu family buat lemang dari A sampai Z..aku pun ade juge bgi sumbangan iaitu bab perah2 santan ni mmg muke aku le yg akan buat..kalau mak mertua aku, dia lebih tradisional..kelapa kompom la kelapa sendiri (umah kampung beb)..skali buat 7 bijik dia parut..gune mesin la..itu dah kire maju sikit..tp tang perah santan, dia akan taruh kelapa parut tu atas talam, pastu perah le..banyak tu weh...mesti mau at least 3 kali perah..sampai luka2 kulit jari aku asyik memerah aje..maklum le, kalau kat umah mak aku, kalau tak beli je santan, kitorg blend aje...biar teknologi yg tentukan semua itu..haha..tp tidak di umah mertua..huhu..

ok la..berbalik pada kisah icik suami yg pandai bakar lemang, mmg dia akan bertungkus lumus utk memastikan lemang tidak hangit, cara nk pgg btg lemang yg sedang dibakar pun dia terer,,pendek kata, kalau korg nk upah dia bkr lemang, aku boleh suggest incik suami saya ni..hehe..sorry ye b..i promote u...ok la..tanpa berlengah masa, mari sama2 kita tonton gambar yg aku sempat snap2 semasa dia bkr lemang..raya baru2 nih..dah expired gmbr nih tp aku nk post jugak...selamat nonton...1more thing, time bkr lemang ni kat bwh umah..sbb last pose ritu ujan renyai2..no choice..lemang ttp kena bakar walopon dalam umah sekali pun..


~tgh buat pe tah~
~celup tgn dulu b4 pgg batang lemang yg sedang panas membuak2 dibakar..glove bg dia sgt wajib utk dipakai..kalu tak leburlah tapak tgn nya yg kasar itu..oppsss~
~hubby tgh tolak sabut kelapa utk menghidup & menyemarakkan api~
~mak mertua aku kt blkg nun~
~ hubby pandangan belakang~

No comments: